Vid havet vill jag bo!

Välkommen till Nynäshamnsbostäder

Registrera dig i bostadskön
Lediga bostäder
Felanmälan

BREDBAND, TV & TELEFONI

Alla våra lägenheter är anslutna med öppen fiber.

Öppen fiber, eller fibernätet som det också kallas, gör att det blir möjligt att ta del av modern kommunikationsteknik för Internet, TV och Telefoni. 

Majoriteten av tjänsteleverantörerna som förekommer på den svenska marknaden finns på Nynäshamnsbostäders öppna fiber.

Du hittar alla leverantörer via denna tjänsteportal som hanteras av Svenska Stadsnät.
Du kan fritt välja mellan olika leverantörer och oberoende om det avser Bredband, TV eller Telefoni tjänster.

I varje lägenhet finns en mediaomvandlare (Inteno) installerad i eller i anslutning till hallen samt ett uttag i vardagsrummet. Hus byggda efter 2009 har uttag i samtliga rum.

Internet

Fibernätet möjliggör att du kan välja att surfa med hastigheter upp till 1 Gbit per sekund.
Internet ingår inte i hyran och är en tilläggstjänst som du själv får beställa.

 

TV

Nynäshamnsbostäder har ett avtal med Telia som innebär att alla hyresgäster har ett basutbud av TV kanaler som distribueras över fibernätet. Vidare kallad fiber-TV.

I basutbudet ingår Telias Paket Lagom.
Tänk på att basutbudet ingår i din hyra och går inte att välja bort.

Telefoni

I våra bostäder kan du koppla in din fasta telefon på olika sätt beroende på var du bor. Många av våra bostäder har det vanliga telenätet kvar för telefon och du kan fortsätta att använda den som tidigare.  Med fibernätet som finns i alla lägenheter har du möjligheten att välja IP-telefoni istället. 

IP-telefoni fungerar som vanlig fast telefon men du ringer via fibernätet istället för i det vanliga telefonjacket.

Telefoni ingår inte i hyran och är en tilläggstjänst som du själv får beställa.

Att beställa tjänster, komma igång och värt att tänka på

Rekommendationen är att ringa direkt till en tjänsteleverantör för att erhålla dagsaktuella erbjudanden och kampanjer.

Kontakta din tjänsteleverantör om du har frågor rörande fakturor, inkoppling av enheter, eller om den tjänst som du beställt inte fungerar.

Vart vänder jag mig om jag behöver hjälp?

Vid problem skall du alltid kontakta din tjänsteleverantör.
Om du har problem med TV utbudet som ingår i hyran ring Telias kundtjänst på 90 200.
Ha ditt lägenhetsnummer tillhands.

Vad gör jag om jag endast har ett nätverksuttag i vardagsrummet?

Äldre fastigheter har endast ett nätverksuttag, i regel placerad i vardagsrummet.
Om du har behov av fler nätverksuttag kan du köpa en s.k. switch. Switchen kan betraktas som ett grenuttag för ström och kostar mellan 150-300 kronor.

Vårt forum